publikacje
Warsztat Formy Filmowej
Warsztat Formy Filmowej to polsko-angielska publikacja pod redakcją Mariki Kuźmicz i Łukasza Rondudy.
Książka jest opracowaniem dorobku Warsztatu Formy Filmowej, awangardowej grupy działającej przy Szkole Filmowej w Łodzi (PWSFTviT im. L. Schillera) w latach 1970-1977.
Założycielami Warsztatu byli studenci i absolwenci tej Szkoły, m.in. Wojciech Bruszewski, Andrzej Różycki, Zbigniew Rybczyński, Józef Robakowski, Paweł Kwiek, następnie dołączyli do nich m.in. Kazimierz Bendkowski, Janusz Połom, Antoni Mikołajczyk, Ryszard Waśko. Artyści tworzący grupę odrzucali klasyczną narrację i tradycyjne środki filmowe, sytuując się w obszarze między kinematografią a sztuką współczesną. Obecnie ugrupowanie jest rozpoznawane jako najważniejsza formacja kina strukturalnego w Europie Środkowo-Wschodniej.
Książka zawiera informacje dotyczące wszystkich aspektów działalności Warsztatu: filmów, eksperymentów fotograficznych, sztuki wideo, której Warsztatowcy byli w Polsce prekursorami, działań performatywnych; autorzy omawiają związki uczestników grupy ze Szkołą Filmową i ich wkład w kształtowanie na przestrzeni lat jej modelu edukacyjnego.
Czytelnicy znajdą w publikacji zarówno analizę wspólnych działania Warsztatu, jak również istnienie i kształtowanie się w ramach kolektywu silnych twórczych indywidualności. Przedstawione i przeanalizowane zostały inspiracje uczestników Warsztatu Formy Filmowej, nawiązujących m.in. do działalności przedwojennej polskiej awangardy, w szczególności twórczości Franciszki i Stefana Themersonów, Władysława Strzemińskiego i Katarzyny Kobro.
Do współpracy redaktorzy publikacji zaprosili międzynarodowy zespół autorów. Eseje do książki napisali George Clark, Maeve Connolly, Mike Sperlinger i Jan Verwoert.
Wydawca: Fundacja Arton
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Erste Kontakt
Współpraca: Muzeum sztuki Nowoczesnej
Projekt: Fontarte Studio
Książka jest opracowaniem dorobku Warsztatu Formy Filmowej, awangardowej grupy działającej przy Szkole Filmowej w Łodzi (PWSFTviT im. L. Schillera) w latach 1970-1977.
Założycielami Warsztatu byli studenci i absolwenci tej Szkoły, m.in. Wojciech Bruszewski, Andrzej Różycki, Zbigniew Rybczyński, Józef Robakowski, Paweł Kwiek, następnie dołączyli do nich m.in. Kazimierz Bendkowski, Janusz Połom, Antoni Mikołajczyk, Ryszard Waśko. Artyści tworzący grupę odrzucali klasyczną narrację i tradycyjne środki filmowe, sytuując się w obszarze między kinematografią a sztuką współczesną. Obecnie ugrupowanie jest rozpoznawane jako najważniejsza formacja kina strukturalnego w Europie Środkowo-Wschodniej.
Książka zawiera informacje dotyczące wszystkich aspektów działalności Warsztatu: filmów, eksperymentów fotograficznych, sztuki wideo, której Warsztatowcy byli w Polsce prekursorami, działań performatywnych; autorzy omawiają związki uczestników grupy ze Szkołą Filmową i ich wkład w kształtowanie na przestrzeni lat jej modelu edukacyjnego.
Czytelnicy znajdą w publikacji zarówno analizę wspólnych działania Warsztatu, jak również istnienie i kształtowanie się w ramach kolektywu silnych twórczych indywidualności. Przedstawione i przeanalizowane zostały inspiracje uczestników Warsztatu Formy Filmowej, nawiązujących m.in. do działalności przedwojennej polskiej awangardy, w szczególności twórczości Franciszki i Stefana Themersonów, Władysława Strzemińskiego i Katarzyny Kobro.
Do współpracy redaktorzy publikacji zaprosili międzynarodowy zespół autorów. Eseje do książki napisali George Clark, Maeve Connolly, Mike Sperlinger i Jan Verwoert.
Wydawca: Fundacja Arton
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Erste Kontakt
Współpraca: Muzeum sztuki Nowoczesnej
Projekt: Fontarte Studio