wydarzenia

Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej

14 października 2017, godz. 17.00

Zapraszamy na przegląd filmów: Muzeum Narodowe w Warszawie, KinoMUZ
Barbara Kozłowska /Paweł Kwiek / Jolanta Marcolla / Agnieszka Lasota / Laura Pawela /Amanda Wieczorek

Arton Review. Wokół Formy Filmowej to przegląd polskiego filmu eksperymentalnego oraz sztuki wideo, realizowany od 2014 roku przez Fundację Arton we współpracy z MNW. Punktem wyjścia jest nasza baza polskiej sztuki awangardowej lat 70. Zgromadzone w niej materiały są inspiracją dla twórców młodszej generacji.
Do udziału w tegorocznej edycji zaprosiliśmy Agnieszkę Lasotę, Laurę Pawelę i Amandę Wieczorek.

Agnieszka Lasota przyjrzała się archiwum Barbary Kozłowskiej, artystki będącej niegdyś jedną z kluczowych postaci konceptualnej sceny wrocławskiej, i w efekcie powstał film The Line (All this can be seen anywhere ),portret artystki, ale przede wszystkim swoista podróż metaforyczna. To właśnie z podróżowania Kozłowska uczyniła główne medium swojej sztuki.

Laura Pawela, odnosząc się do własnych doświadczeń w pracy z medium filmowym oraz pracy w telewizji, stworzyła film, będący dialogiem z współtwórcą Warsztatu Formy Filmowej, Pawłem Kwiekiem i jego filmem Ja i telefon z 1972 r.
Amanda Wieczorek filmem The False Mirror syntetycznie spuentowała twórczość Jolanty Marcolli, głównie teoretyczne teksty artystki i prace powstałe w czasie, kiedy w 1975 r. odbywała praktykę w telewizji.

Po przeglądzie zapraszamy na panel z udziałem artystek, które opowiedzą, czym dla nich i dla ich sztuki jest odkrywanie przeszłości polskiej sztuki i z jakiego rodzaju archiwami do tej pory pracowały.

Program filmowy:
Agnieszka Lasota The Line (All this can be seen anywhere ), 2017, 11’30’’
Laura Pawela Ja i horyzont, 2017, 7’00’’
Amanda Wieczorek The False Mirror, 2017, 2’54’’
Paweł Kwiek Ja i telefon, 1972, 6’03’’
Jolanta Marcolla Czapka, 1975, 5’22’’
Jolanta Marcolla Reakcja wymuszona, 1976, 1’20’’

Od 13.10 d0 28.10 zapraszamy do Fundacji Arton na wystawę "Wokół Fromy Filmowej" z udziałem Agnieszki Lasoty, Laury Paweli, Amandy Wieczorek, Barbary Kozłowskiej, Pawła Kwieka, Jolanty Marcolli.

Drugą część wieczoru poświęcimy Gerardowi Kwiatkowskiemu, artysty i twórcy m.in. słynnej Galerii EL w Elblągu. Zapraszamy na pokaz filmu dokumentalnego Gerard Kwiatkowski. Nie(d)odceniony robotnik sztuki.

W latach 60. Elbląg był jednym z centrów sztuki awangardowej w Polsce. Do Galerii EL, mieszczącej się w ruinach gotyckiego kościoła, przyjeżdżali najwybitniejsi polscy artyści, żeby działać, tworzyć i pokazywać swoje prace. To tutaj w latach 1965–1973 odbywało się legendarne Biennale Form Przestrzennych, podczas którego w przestrzeni miejskiej Elbląga, dzięki współpracy artystów i robotników – pracowników Zakładów Mechanicznych ZAMECH, powstały zachowane do dziś monumentalne rzeźby. W 1973 r. Biennale przyjęło nazwę Kinolaboratorium. Wówczas Elbląg gościł ponad stu wybitnych twórców z Polski i zagranicy, którzy pokazali swoje filmy i przeprowadzili artystyczne interwencje, w atmosferze twórczej wspólnoty. „Zapewniamy kontakt z polską awangardą artystyczną” – brzmiało zaproszenie skierowane do przyszłych uczestników wydarzenia. Sprawcą tych wydarzeń był Gerard Kwiatkowski (1930–2015), artysta i charyzmatyczny animator kultury, założyciel Galerii EL, a także człowiek o fascynującej, tajemniczej biografii i złożonej osobowości. W 1974 r. wyemigrował do Niemiec, gdzie założył kolejne ośrodki sztuki, m.in. Muzeum Sztuki Współczesnej w Hünfeld, które stało się kolejnym po Elblągu żywym i znaczącym miejscem związanym z awangardą.

Film Gerard Kwiatkowski. Nie(d)odceniony robotnik sztuki zrealizowany przez Fundację Arton przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Centrum Sztuki Galerii EL i Museum Modern Art Hünfeld, jest pierwszą produkcją poświęconą niezwykłej postaci Gerarda Kwiatkowskiego.

Twórcy filmu odnaleźli jego przyjaciół i współpracowników. Z ich relacji, materiałów archiwalnych oraz z wypowiedzi samego Gerarda, budują portret niezwykłego bohatera, skupiając się na wybranych fragmentach z jego życia. Gerard Kwiatkowski… to opowieść o sztuce i pasji, tak silnej, że potrafiła zmienić rzeczywistość.

Scenariusz: Karina Dzieweczyńska
Reżyseria: Piotr Grdeń
Produkcja: Fundacja Arton, Marika Kuźmicz


Po pokazie zapraszamy na panel z udziałem Kariny Dzieweczyńskiej, kuratorki Galerii EL oraz współtwórczyni filmu, dra Piotra Rypsona - Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych w Muzeum Narodowym w Warszawie i Mariki Kuźmicz

kordynacja ze strony MNW: Ewa Skolimowska

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Produkcja filmu o Gerardzie Kwiatokwskim została wsparta przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej
Arton Review 2017. Wokół Formy Filmowej