wystawy
Jolanta Marcolla. Własny pokój
wernisaż: 9 stycznia 2015, g. 19.00
wystawa: 10 stycznia - 7 lutego 2015
Jolanta Marcolla (ur. 1950) - współzałożycielka grupy artystycznej Galeria Sztuki Aktualnej (1971-75) jest prekursorką sztuki wideo w Polsce. Jej prace są zwykle postrzegane i interpretowane jako analiza właściwości medium filmowego i fotograficznego jednak obszar, który badała artystka był znacznie bardziej złożony. Zarówno w realizacjach wideo, jak i w fotografiach, Marcolla często posługiwała się swoim wizerunkiem. Pod pozorem gry z medium, artystka podważała i weryfikowała pełnioną przez siebie rolę społeczną i kulturową. Powstałe w latach 70. fotografie i filmy, to nie tylko wizualny zapis postaci autorki, ale także gra ze społecznymi stereotypami i wyzwanie rzucone utartym sposobom widzenia kobiet. Używając bogatego zastawu środków ekspresji – ironii, żartu, przerysowań – artystka, poruszając się swobodnie w obszarze nowych mediów, demaskowała narzucaną kobietom wizję kobiecości i nie zgadzała się na nią. Jak zauważyła prof. Anna Markowska, za manifest postawy Marcolli można uznać pracę Cztery zdjęcia (1975). Ten fotograficzny tryptyk składa się z autoportretów artystki, z których dwa stanowią ujęcia profilowe, a trzeci przedstawia Marcollę z aparatem fotograficznym, którego obiektyw wymierzony jest w widza. Prostym i radykalnym gestem artystka zrywa z długą tradycją istnienia kobiety w sztuce, które zostało zredukowane jedynie do „bycia oglądaną”. Narracja wystawy zbudowana jest w oparciu o wyczuwalne w pracach Marcolli napięcie, generowane na styku obszaru prywatnego i publicznego, co przekłada się na uniwersalne i zawsze aktualne pytanie o własną tożsamość.
Wystawa Własny pokój jest pierwszą indywidualną prezentacją artystki od 1981 roku.
kuratorka: Marika Kuźmicz
design: Agnieszka Lasota
współpraca: Jagna Lewandowska
wystawa: 10 stycznia - 7 lutego 2015
Jolanta Marcolla (ur. 1950) - współzałożycielka grupy artystycznej Galeria Sztuki Aktualnej (1971-75) jest prekursorką sztuki wideo w Polsce. Jej prace są zwykle postrzegane i interpretowane jako analiza właściwości medium filmowego i fotograficznego jednak obszar, który badała artystka był znacznie bardziej złożony. Zarówno w realizacjach wideo, jak i w fotografiach, Marcolla często posługiwała się swoim wizerunkiem. Pod pozorem gry z medium, artystka podważała i weryfikowała pełnioną przez siebie rolę społeczną i kulturową. Powstałe w latach 70. fotografie i filmy, to nie tylko wizualny zapis postaci autorki, ale także gra ze społecznymi stereotypami i wyzwanie rzucone utartym sposobom widzenia kobiet. Używając bogatego zastawu środków ekspresji – ironii, żartu, przerysowań – artystka, poruszając się swobodnie w obszarze nowych mediów, demaskowała narzucaną kobietom wizję kobiecości i nie zgadzała się na nią. Jak zauważyła prof. Anna Markowska, za manifest postawy Marcolli można uznać pracę Cztery zdjęcia (1975). Ten fotograficzny tryptyk składa się z autoportretów artystki, z których dwa stanowią ujęcia profilowe, a trzeci przedstawia Marcollę z aparatem fotograficznym, którego obiektyw wymierzony jest w widza. Prostym i radykalnym gestem artystka zrywa z długą tradycją istnienia kobiety w sztuce, które zostało zredukowane jedynie do „bycia oglądaną”. Narracja wystawy zbudowana jest w oparciu o wyczuwalne w pracach Marcolli napięcie, generowane na styku obszaru prywatnego i publicznego, co przekłada się na uniwersalne i zawsze aktualne pytanie o własną tożsamość.
Wystawa Własny pokój jest pierwszą indywidualną prezentacją artystki od 1981 roku.
kuratorka: Marika Kuźmicz
design: Agnieszka Lasota
współpraca: Jagna Lewandowska